W jaki sposób czujnik spalania dokonuje swojego pomiaru? Czy sonda umieszczona w układzie wydechowym zawsze daje dokładny pomiar? Dlaczego potrzebne są regularne kontrole pracy czujnika spalania w samochodzie? Na te pytania powierzchownie i pokrótce odpowie ten artykuł.
Geneza i zasada pracy czujników układu wydechowego
Lambda jest oznaczeniem pochodzącym z greki. W przypadku czujników układu wydechowego stosuje się ją jako jednostkę i oznaczenie idealnego stosunku paliwa do powietrza w komorze spalania. Wtedy taka jednostka wynosi jeden. W przypadku, jeżeli wartość wtłaczanego paliwa do powietrza jest wyższa, czujnik odczyta ją jako mieszankę bogatą. Sonda zapisze ją jako wartość poniżej jeden. Odwrotna sytuacja, gdzie spalana jest większa ilość powietrza, w stosunku do paliwa (w odniesieniu do idealnej proporcji) czujnik odczyta ją jako mieszankę ubogą. Adekwatnie wynosić ona będzie wartość wyższą niż jeden.
Przez to, że dane odczytane w czujniku mają realny wpływ na pracę silnika, bo sonda sprzężona jest z komputerem pokładowym auta – istnieje realny wpływ na mieszankę, która wydostaje się z komory spalania. Efekt, który został założony przez inżynierów, chcących ograniczyć szkodliwą emisję spalin został spełniony.
Sonda lambda, gdzie zostaje umieszczona?
Miejsca, w których montuje się sondy lambda, to przestrzeń między silnikiem a reaktorem katalitycznym. Umiejętnie wkręca się ją w kanał wydechowy, tak że część pomiarowa umieszczona zostaje w środku. To celowe działanie. W końcu sonda ma sprawdzić, jaką kompozycję ma mieszanka spalin wydostająca się z silnika. Jako punkt odniesienia stosuje się powietrze znajdujące się poza układem wydechowym. Dlatego inna część czujnika zostaje umieszczona na zewnątrz. Prawidłowe działanie i pomiar w sondzie lambda odbywa się przy temperaturze około trzystu stopni. Niestety nie jest to dobra wiadomość, dla lubiących, krótkie codzienne eskapady do sklepu, bądź podwózki do pracy na małe odległości. Sonda nie uzyskuje właściwej temperatury i w związku z tym wpływa to na jej odczyt. Dlatego taka jazda może stać się na dłuższą metę nieekonomiczna. Zapłacimy za to albo większym zużyciem paliwa, albo bardzo nierówną pracą silnika.
Chcąc zakupić nową sondę, weźmy pod uwagę jej wytrzymałość. Polecane sondy lambda to takie, których serwisanci zalecają kontrole nie częściej jak raz na osiemdziesiąt tysięcy kilometrów. Nie każdy bowiem ma czas na ciągłe wyjazdy i kontrole. W związku z tym warto kupować urządzenia wytrzymalsze, które zaoszczędzą nasz czas.